Hírek, események

Tanulói beszámoló – Német nyelvi csoport

Szerdánként tanítás után szoktunk plusz német órákon részt venni. Aliz néni szokott német újságokat és magazinokat hozni képleírásokat készítünk és minden napi párbeszédeket képzünk.
Néha filmet is szoktunk nézni, PL: megnéztük németül a Márton napról szóló legendát, azután feladatokat oldottunk meg. Ezekből sokat tanulunk. Aliz néni mindig érdekes feladatokat hoz be. Karácsony elött megkóstolhattuk a német puncsot és megbeszéltük karácsonyi szokásukat. Szoktunk plakátokat készíteni. Csináltunk már parti szervezést szülinapra, beszéltünk betegségekről, bevásárlásról és utazásokról. Nem vagyunk sokan ezért családias a légkör teljesen más mint egy tanóra. A kedvencünk a német nyelvű filmnézés és arról való beszélgetés. Igaz kicsit későn van de megéri a jó hangulat miatt. Szerintem sok új szót tanultunk.
Nánási Bence
Vas Szandi
Kovács Olivér
Nagy Leona

Tanulói beszámoló – Angol nyelvi csoport

Egy héten egyszer, szerda késő délután szoktunk összejönni, angol külön órára. Egyszer egy alkalomkor megnéztünk egy filmet a hálaadásról. Ebből meg tudtuk PL: Amerika hogyan jött létre, kik voltak az ős lakosok és a telepesek. A kis film után vicces kérdések voltak. Cd-t szoktunk hallgatni, Angol slágereket és sok szót tanultunk meg. Szoktunk színes plakátokat készíteni Aliz nénivel a tanult témakörökről. Szeretem, hogy nem kell sokat írni inkább beszélgetős párbeszédes órák vannak. Sokat tudtunk az Angol és Amerikai kultúráról. Kedvenc témám a különféle utazásokról szóló volt, akkor Angol nyelvű magazinokat nézegethettünk és olvasgathattunk. Csapat munkában szó versenyt is tartottunk. Sokat beszélgettünk az Angol királyi családról és az amerikai elnökválasztásról, hogy hogyan zajlik. Érdekes dolgokról beszélgettünk.
Szőnyi Attila Junior
Boczek Alexandra
Bodor Ramóna
Rehó Dániel
Réfi Janka

Világjáró tábor – Pusztafalu 4. nap

Utolsó napunkon a reggeli után a Brexitről és az Unió jövőjéről beszélgettünk a gyerekekkel. Majd bepakoltunk a buszba, és el is indultunk haza, mert még menet közben terveztünk néhány látnivalót, amit nem lehet kihagyni, ha az ember erre a környékre látogat. Először a Megyeri tengerszemhez látogattunk el, Károlyfalvától már gyalogosan, csak hogy ebből a napból se hiányozzon a túra. Az elhagyott malomkőbánya látványa egyszerűen lenyűgöző, bár egy kis csalódás volt, hogy a tavaly még érintetlen sziklafalak tele vannak furkálva egy leendő élménypark falmászó sodronyaival. Mindenesetre még így is különleges élmény, remélem nem csúfítják el nagyon. A Zempléni hegységtől való búcsú előtt még meglátogattuk a Boldogkői várat hazafelé menetben. Már kész várszakértők voltunk, hogy 4 nap alatt 3-at is megmásztunk, de hát ennek környéknek ezek a legszebb látnivalói a természeti értékeken kívül, így nem hagyhattuk ki ezt sem. Idegenvezetőnk igazi, régies nyelvezetű tárlatvezetést tartott nekünk, időnként nagyon vicces volt, de mindenképpen oda kellet figyelni, ha ki akartuk hámozni mondanivalójából a lényeget. Készítettünk még néhány fotót a környékről, és végleg elhagytuk a hegyeket. Néhány órai buszozás után, este 7 óra körül érkeztünk vissza az iskolához, ahol a kedves szülők már nagyon vártak minket! Tartalmas, szép kirándulás volt, örülök, hogy a részese lehettem, és ezzel egyet értenek kollégáim, valamint a résztvevő gyerekek is, akik már kérdezgették, hogy mikor jövünk ide legközelebb!

Világjáró tábor – Pusztafalu 3. nap

Délelőtt a Füzéri várhoz gyalogoltunk el, nem túl megerőltető, de azért néhány kellemes kaptatóval tarkított, gyönyörű szép turistaúton. Maga a vár szinte egy időutazást jelent. Nagyon szépen felújított, élő múzeum, ahol mindenhez hozzá lehet nyúlni, meg lehet tapogatni, bárhova le lehet ülni, mintha mi is annak a középkori várnak a lakói lennénk. Fantasztikus élmény! Nem beszélve az idegenvezető hölgy érdekes, néha vicces, de rendkívül lebilincselő tárlatvezetéséről, aki 1.5 órán át lekötötte az egyébként igencsak izgága hallgatóságot. Hazafelé még megtöltöttük a kulacsainkat a helyi forrás vizéből, és visszagyalogoltunk szálláshelyünkre. Témáink közül az Unió vezető szerveiből a Tanácsot, valamint a Magyar csatlakozást dolgoztuk fel csoportmunkában. A délután további részében a tábor területén foci- és röplabda bajnokság, tollasozás, falmászás, és trambulin várta a fáradt vándorokat, akik rögtön fel is éledtek a program lehetőségek hallatán. Záró esténken az előző napi bátorság próbának volt a bátorrá avató szertartása. Itt minden résztvevőt ünnepélyes keretek között, bátorságától függően, külön-külön bátorrá avatott Matusz Imre, a tábor tulajdonosa, roppant kedves, mulatságos kis szertartás közepette.

Világjáró tábor – Pusztafalu 2. nap

A napot a Vilyvitányi ősrög tanösvény felfedezésével kezdtük. A tanösvény 7 km hosszú, Felsőregmectől indulva és Vilyvitányba érkezve mutatja be a környék kulturális, történelmi és természeti jellemzőit: tufából épült gazdasági épületet és lakóházat, Árpádkori templomot, a határsáv erdőit, és persze a 900 millió évvel ezelőtt képződött, Magyarország legrégebbi kőzeteit. A kellemes séta után átbuszoztunk a Zempléni kalandparkba, ahol libegővel felmentünk egészen a hegycsúcson lévő kilátóig. Fantasztikus látvány tárult elénk! A bátrabbak még boboztak néhány kört, és indultunk is vissza a szállásunkra, ahonnan még átsétáltunk a 3,5 km -re lévő Izra-tóhoz, mely tulajdonképpen már Szlovákia területén van, de bárki látogathatja. A kis tó szélén lévő stégről örömmel ugráltak bele a vízbe a gyerekek, majd megkóstoltuk a szlovák specialitást, a kofolát, mely hasonlít a kólára, de egy csomó természetes összetevő révén sokkal egészségesebb. Ezen a napon két játékos foglalkozást tartottunk az Unió vezető szerveivel, a Bizottsággal és a Parlamenttel kapcsolatban. A gyerekek keresztrejtvényt fejtettek meg a témakörökben. Este, már sötétben még egy bátorság próbán is részt vettek tanítványaink, amikor az erdő egy kijelölt turistaút szakaszán kellett végig gyalogolniuk mindenféle világítás nélkül, és persze kollégáimmal gondoskodtunk az éjszakai erdő „zajairól”. Nagyon hősiesen kiállták a próbát gyerekeink!

Világjáró tábor – Pusztafalu 1. nap

Az EFOP-3.1.8-17-2017-00148-as számú pályázat utolsó több napos kirándulására 2019. augusztus 19-22 között került sor a Zempléni-hegység egyik kis falujában, Pusztafaluban. 30 diákkal, és két kísérő kollégámmal, Siposné Ordasi Szilviával, és Benkovics Mihállyal vállaltuk ezt a csodálatosnak ígérkező programot. 19-én reggel 7.30-kor indultunk az iskolától a Róna busztársaság különjáratú autóbuszával. Kihasználva a hosszú utazást, menet közben barkochba játékot játszottunk, melynek témája : Nemzetek az Európai Unióban. Menet közben még megnéztük a Regéci várat. Az 1300-as években épült, részben felújított vár izgalmas élményt jelentett mindannyiunknak. A várlátogatás után ismét buszra ültünk és nem sokára oda is értünk Pusztafaluba, az Öreg Bence Ifjúsági Táborhoz, szállásunk helyszínéhez. A szobák elfoglalása után rövid pihenő következett, majd egy „bemelegítő” túra a falu határában lévő Sólyomkő sziklához, ahonnan gyönyörű panoráma tárult elénk. Visszaérve a túráról a gyerekek tartottak egymásnak kiselőadásokat „Fedezzük fel Európát!” címmel. Ezekre a kiselőadásokra tanulóink előre felkészültek, a témákat már korábban megkapták. Az este további része a táborhely felfedezése, az egymással történő ismerkedés jegyében telt.

A nehéz szociális körülmények között élő csoportok bemutatása, megismerése

A projekt során terveztünk egy olyan játékos foglalkozást, melynek keretén belül a gyerekek megismerik a nehéz szociális körülmények között élő emberek társadalmi helyzetét, életvitelét. A foglalkozás során elsőként a hátrányos helyzet fogalmát beszéltük át a tanulókkal. Végig vettük, hogy mely emberi tulajdonságok, testi és lelki adottságok, illetve társadalmi körülmények taszíthatják nehéz szociális körülmények közé embertársainkat. Mivel a diákok az iskolai környezetben is nap mint nap találkoznak nehéz szociális körülmények között élő diáktársakkal, fokozottan fontos iránymutatást biztosítani számukra, hogy miként kezeljék az ilyen szituációkat. Tudatosítottuk a diákokban, hogy a feladat ilyen esetben a segítségnyújtás annak érdekében, hogy a bármilyen szempontból hátrányos helyzetű társuk integrálódni tudjon az épek társadalmába. Célként tűztük ki továbbá a gyerekek befogadó és elfogadó-készségének növelését, tudatosítani bennük, milyen nehézségekkel kell nap, mint nap szembesülniük a fogyatékkal élő embertársainknak és mennyire megkönnyíti az ő életüket, ha ép társaik odafigyelnek rájuk. Továbbra is célunk volt, hogy a gyerekek a foglalkozás eredményeként megértsék, hogy személy szerint ők maguk is sokat tehetnek embertársaikért. A foglalkozást beszélgetőkörrel indítottuk, mely során az aktuális témával, nehéz szociális körülmények között élő emberek életével, mindennapi nehézségeivel foglalkoztunk. A foglalkozás második felében kooperatív és sport játékokat játszottunk a gyerekekkel, elsősorban a felgyülemlett feszültség feloldására, és a csoportkohézió erősítésére. A foglalkozás során tovább fejlődött intelligenciájuk, személyiségük, kompetenciájuk, viselkedéskultúrájuk, egymáshoz való viszonyuk, konfliktus kezelésük, pozitív önértékelésük. A beszélgetőkör alkalmával rögtön kiderült, közöttük is számos olyan tanuló van, aki nehéz körülmények között él. Először nehezen beszéltek egymás előtt saját életükről, nehézségeikről a tanulók, feszültségoldó játék segítségével azonban sikerült elérni, hogy minden gyerek el merje mondani saját tapasztalatait, vállalni tudja véleményét. Legnagyobb kihívás számukra – önmaguk és egymás elfogadása, a konfliktusok megfelelő kezelése, az egymásra utaltság elfogadása, helyes kezelése, és a csoportban való munka fejlesztése.

.

Európa Nap

A tavalyi Európai uniós vetélkedő alapjaira igyekeztünk fektetni az Európa Nap délutáni programunkat. A gyerekek főként csoportmunka keretén belül voltak foglalkoztatva egy előadást követően. A kulturális és szabadidős programok különösen kedveltek a gyerekek körében és úgy hisszük, ez a játszva tanulós módszer hatékonyan működik egy kicsit szárazabb tényanyag – úgy mint az Európai Unió tagállamai és működése – elsajátításában. Három pedagógus vezette a foglalkozást, Bertáné Vörösmarty Ágnes, Halcsikné Fejes Anetta és Takácsné Fricz Aliz 36 gyerek részvételével. Fő célunk a széles látókör elsajátítása volt, illetve tudásközvetítés az Európai Uniót illetően, melyek teljes mértékben megvalósultak.

Személyes találkozó Kerekegyházán 2. nap

Pénteken a reggeli után indultak a kerekegyházi iskolába. A programot vezető helyi pedagógusok szívélyesen fogadták a vendégeket, és ismertették a tervezett programot. Ebéd előtt a testvériskolák tanulói vegyes csapatokat alkotva játékos vetélkedőn vettek rész az iskola és a város területén. Ebéd után a vendéglátók táblajátékokat tanítottak a gyerekeknek. A játékok fejlesztették a diákok logikai készségét. Végül a nap legjobb hangulatú része következett, amikor vegyes csapatok sorversenyen mérhették össze gyorsaságukat, ügyességüket. A remek hangulatú, izgalmas játék után a csengődi gyerekek apró ajándékot kaptak. Vendégek és vendéglátók jó szívvel köszöntek el egymástól az őszi viszontlátás reményében.

Személyes találkozó Kerekegyházán 1. nap

2019 .május 16-17-én került sor a kerekegyházi és a csengődi diákok újabb találkozójára. 15 csengődi tanuló indult bérelt busszal Kecskemétre Németh Istvánné és Kákonyi Anett vezetésével. Az első állomás a kecskeméti Vadaspark volt. A borús, hideg idő ellenére a gyerekek érdeklődve járták végig a parkot, ismerkedtek az állatokkal. A nézelődés után rövid játék következett a vadaspark melletti játszótéren. Ezt követően ismét buszra szálltak, és az ebéd helyszínére, a Viktória étterembe indultak. Az étteremben kedvesen fogadták a csoportot, az ebéd rendben zajlott. Az ebéd után elsétáltak a Cifrapalotába. Az épületet és az időszaki kiállítást vezetővel nézték végig. A tárlatvezető beszélt az épület történetéről, és vezetésével járták végig a város 650 évéről szóló kiállítást. A látottak lekötötték a diákokat, két órát töltöttek a kiállításon nézelődéssel, interaktív feladatok megoldásával. A gördülékeny megvalósításnak köszönhetően maradt idő arra, hogy a csoport felfedezze a kecskeméti arborétumot. Mivel az időjárás kellemesebbé vált, mindenkinek jól esett a zöld környezetben való séta a különleges növények között. Igazi ajándék volt, hogy csalogányt is hallhattak! Este elfoglalták szállásukat, majd a vacsora következett. A napot a tanya területén lévő játszótéren zárták, a rendkívül igényes játékok megmozgatták a gyerekek fantáziáját.